Tags:

DEMI MASA

AYAHANDA

AYAHANDA
HUSSIN BIN OMAR

BONDA

BONDA
HALIMAH BINTI ABDULLAH

ANAK BERANAK


WE LOVE TOK GURU

LOKASI ONLINE

Promosi Takaful

BLOG KAWAN

Pemimpin

LAWATAN KELUARGA HUSSIN KE RUMAH KELUARGA ASHIAH DI PERLIS

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Friday, August 27, 2010 7 Pendapat

Sambil-sambil perjalanan ke Perlis, sempat sedikit sebanyak untuk memasukkan perkembangan perjalanan ke Perlis untuk dikongsi bersama.

Hari ini : Jumaat

Seawal jam 4.30 pagi  Mek, Aji, Tie n Fatehah bangun untuk masak dan bersahur

5.30 a.m : Menyiapkan barang-barang seperti buah dan pakaian yang akan dibawa ke atas kereta.

6.40 a.m : Bertolak
7.00 a.m : Singgah di stesen minyak

Teruskan Perjalanan Ke Rumah Kak Ma, Pulau Pinang.

Suasana jalan dalam perjalanan
Kawasan Gerik


8.30 a.m : Berhenti sekejap di Perhentian Sungai Lebey
Ni pulak berhenti kejap sebab  kuat minum air... tok dang 2,3 lekok dah nak buang air kecil lagi
Tengah borak ambil cahaya panas.. Ayah tengah menceritakan sesuatu

11.00 pagi : Tiba Dirumah Kak Ma
Ni tengah nak testing Wifi kat umah Abg Saifu

Duk Main Komputer dan masukkan maklumat dalam blog

Main internet sambil2 borak..

1.15 pm : Solat Jumaat di Masjid Bakar Kapur yang terletak di 2 km dari rumah abg saipu

Kami pergi sebuah kereta je yang muat 6 orang dengan kereta ayah
Suasana di hadapan masjid Bakar Kapur selepas selesai solat Jumaat
 Sekarang tengah bersiap-siap
sambil tengok tb la
3.30 pm : Bertolak ke Perlis
                3 buah kereta ke Perlis bersama a.pu
Dijangka sampai sebelum pukul 6 petang....
(maklumat lwt masuk kerana masa diperlis ada masalah line internet yang terlalu slow)  jadi lwt la sikit.....

5.00 pm : Masuk sempadan Perlis

Pintu Gerbang sempadan ke Perlis Indera Kayangan

5.30 pm : Berhenti di Bazar Ramadhan Taman Kechor beli Kuih Muih
Membeli kuih muih untuk berbuka puasa


Mek tengah memilih kuih muih yang dijual. Abg Nik yang bersama Mek tolong bawa Kuih yang  dibeli

5.45 pm : Solat Asar di Masjid Muqorrabin
Tiba di Masjid Muttaqin untuk siap-siap solat Asar
Ruangan Hadapan Masjid duk tengah pintas Amirah n Aminudin yang berlari-lari kawasan masjid


6.15 pm : Tiba di rumah Ashiah (Mertua San)
Tiba dirumah Mertua Hafsan. Hanya ada Ibu Mertua Hafsan n adik iparnya sahaja. Hafsan dan yang lain dah dirumah Arwah Tok Wan untuk persiapan berbuka puasa. Kami borak di sini lebih kurang setengah Jam sebelum bertolak ke Rumah Arwah Tok Wan

6.40 pm : Pergi ke Rumah arwah Tok Wan (Ayah kepada Mertua San)
Tiba di hadapan rumah Arwah Tok Wan. Rumah Kayu yang menarik binaannya
Rumah di tepi sawah bendang menarik perhatian kami kerana suasan begitu aman dan sejuk.
siap ada meja untuk berehat menikmati udara nyaman

Bersiap dan ambil buah Kelapa untuk berbuka Puasa

San ajak ambil kelapa muda untuk buat berbuka puasa
Pakat-pakat belah dan ambil airnya

7.30 pm : Berbuka Puasa di Rumah Tok Wan
Berbuka puasa beramai-ramai
Semua keluarga terlibat
Lauk yang banyak dan pelbagai sangat membuka selera

9.30 pm : Bertolah balik ke Pulau Pinang
- Lepas borak panjang kami pun bersiap untuk balik ke Pulau Pinang.




11.00 pm : Berhenti di perhentian Gurun Isi minyak dan rehat

12.01 am : Sampai di Rumah Kak Ma Abg Pu
Keletihan daaaa/....


12.30 am : Suma dah Jeneral nak bersahur Esok

4.45 am : Bangun Masak n lelaki plak bangun duk mikir...

5.00 am : Bersahur Beramai-ramai
Semuanya bersahur beramai-ramai... banyak sangat lauk yang disediakan sampai confius nak makan yang mana
6.30 am : Selesai solat Subuh berjemaah kami pun bersiap-siap untuk balik kelantan


Ada lagi yang tak bangun ni... letih ke...
Usaha untuk membangunkan telah diusahakan... Tapi, tidur tetap menjadi pilihannya... Terpaksala kena angkat letak atas kereta dalam tidur...ish3
Antara yang paling lewat mandi da....hehehe
Kak Mah Memilih bunga yang boleh dibawa balik dan ditunjuk oleh Kak Ma kepada Ayah
Yang lain tengah bersiap-siap
Viva pun tengah siap siap juga






12.00 pm (Sabtu) : Tiba di Kampung Halaman.

Tak de gambar dah sampai dirumah sebab semua keletihan...Tamat....


DISEDIAKAN OLEH :
ABANG NIK
JA & JO







AL-KISAH DI HUJUNG2 MINGGU BULAN RAMADAN

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Wednesday, August 25, 2010 5 Pendapat


Sedar tak Sedar dah separuh Ramadan kita berpuasa, Jadi dalam kesibukan kita menyambut bulan Ramadan yang penuh berkat ini, sememangnya tidak sunyi dengan aktiviti masing-masing. Bagi Jo sendiri, tiap-tiap kali hujung minggu Jo n Isteri akan bersiap untuk balik ke kampung dan berbuka di sana. Jadi, tiap kali balik kampung, adalah sedikit sbnyk aktiviti yang dibuat samaada yang dirancang ataupun tidak.

Mula-mula, Ceritanya hal Musim buah.........................(citer kat bawah ni hari2 akhir sebelum ramadan)

Kena panjat bukit daaaa... sorang pikul anak dalam perut, sorang lagi pikul anak yang tak leh jalan lagi... semangat2
Gambaran atas pokok tengah memetik rambutan dari dahan yang telah dipotong
Bergaya dengan buah kejap......:-)
Misi hampri selesai..
Gambar kat atas ni adalah masa ambil rambutan di kebun atas bukit dekat rumah. Banyak rambutan yang masak, kebetulan masa tu ada program kat KIAS. Mek suruh kerat dahan untuk dapatkan buah dalam kuantiti yang banyak.

Seterusnya, Minggu minggu lepas Jo, Isteri, Ja n Mek ke kebun untuk dapatkan buah rambutan, dokong dan Seto (Manggis). yang ni kebun kat belakang rumah antara yang turut hadir menyibuk ialah...........

tak lain tak bukan adalah lembu-lembu kat kebun tu.. terpaksa la Jo jaga buah2an yang diambil daripada dirampas oleh lembu... tengok la kat gambar tu, Jo tengah berjaga2x, sampai lembu pun konfius..ish3x
Ni pulak gaya utk ambil buah yang tak berapa tinggi tapi tak berapa rendah.. kena gabung dua orang baru sampai.. Ja kat bawah, Jo tengah belek buah kat atas bahu.
kawasan pokok dokong dekat dengan reban ayam
ni pulak hasil 'tangkapan' yang dibuat selepas beberapa kali berperang dengan kerengga yang siap sedia menjaga buah yang masak
Ni la nk tahu gak. antara Rambutan yang rasanya sangat manis.. Nama standardnya Mokte Chekbong. tengok kat luar macam biasa, tapi bila rasa isinya.. memang takleh nak lawan.
Habisla cito Mokte dengan Dokong. Antara yang kat kebun tengah hangat adalah Rambutan, Dukun, Langsat, Manggis, Rambai, Cempedak yang kebanyakannya mungkin boleh merasainya apabila tiba raya nanti..:-)

Selepas Sepagi pergi ke Kebun rambutan.. Kami pun merancang untuk memasak beberapa menu untuk dibuat juadah berbuka puasa. Biasa la, jarang-jarang hujung minggu ni balik, kena specel sikit. Mula-mula, kami serbu kolam dulu untuk tangkap ikan.....jejeng...

Zuuppp...begitu la kehebatan abg nik melebarkan Jala untuk menangkap Ikan.. sekali lebar dan 5/6 ekor ikan yang terperangkap.. antaranya Ikan Talapia dan Ikan Lapan.
Ni la dia hasil tangkapan Ikan yang dibuang dari jala.
Aji n Ja tengah bersemangat membuang ikan dari jala
Dari Aceh datang kelate... boleh balik kelate ni, biar la puah hati..hehe.
Lepas Selesai misi mencari ikan.. Tukang-tukang masak pulak yang gabungan Orang Batu 8, Orang Perak n Orang Kota Bharu ni bersetuju untuk memasak beberapa menu... Antaranya....

Pertamanya.... Ikan masak Stim... ni la dia ikan yang ditangkap tadi.. Dibuat Stim.. Mahal ni kalu makan kat kedai..
Keduanya, macam biasa la.. Tomyam Campur..
Yang ni pulak Ikan masak Asam.. Orang Batu 8 buat.. Ngidam ke...:-)
Dan kuih utama nya adalah Puding Gula Hangus... Ni la Kuih yang dah masak sudah sedia untuk disejukkan..
Dan lain-lain cam biasala ulam, budu, petai dan sewaktu dengannya...disebabkan ramai, 2 hidang telah dibuat
HABISLA SEMUA CERITA.. begini la ceritanya sedikit sebanyak cerita bulan puasa.. Mungkin minggu ni ada lagi cerita yang terbaru dari kampung.. Sebelum tamat, dibawahnya ada gambar2 menarik yang sempat dirakam...

Ni gambar ular sawa terperangkap di dalam jala yang tersangkut di Kolam. Ular ni telah mati mungkin baru sehari dua dan merupakan pemangsa kepada ikan-ikan didalam kolam.
ni pula Abg Nik yang mesin tebu. Tahun ini air tebu tidak dijual.. Hanya mesin untuk diminum seisi keluarga..
Terakhirnya....

Tengok adik-adik...Kalu gayat nak lepasi jejantas panjang dan kecil.. kena buat macam ni ye....Ni la gaya aminudin ketika melepasi jambatan ketika pergi mencari buah durian.
Begitula sedikit coretan yang sempat dirakam.. banyak lagi cerita-cerita yang tak sempat di masukkan.. Apapun sekadar untuk dikongsi, penyaluran maklumat terbaru ke dalam blog keluarga akan diteruskan..

Sekian.. Wassalam.

Disediakan Oleh:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MAKLUMAN

Sekiranya display cerita hanya memaparkan satu / dua cerita sahaja, Para tetamu blog boleh menekan topik-topik yang berada di bawah ini untuk tatapan atau bacaan. Sebarang kesulitan amatlah dikesali.

(masalah teknikal display/publishing ini tidak dapat diatasi walaupun pelbagai cara telah dilakukan. Sekiranya mana-mana tetamu blog yang pakar dalam bab ni, bolehlah memberi cadangan penyelesaian melalui kotak borak-borak)

TAJUK & CERITA TERKINI

TABUNG KELUARGA


Komen Terkini

Get This Recent Comment Widget!

TENTANG KAMI

My photo
Keluarga Hussin dan Halimah, berasal di Kampung Btg.Gedik Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Ahli Keluarga terdiri daripada Hussin dan Halimah serta anak-anaknya seramai 10 orang (6 lelaki, 4 perempuan). Keluarga Hussin & Halimah merupakan sebuah keluarga yang besar yang dihiasi kegembiraan, keceriaan dan kejayaan serta keberkatan. Merupakan salah satu keluarga contoh di kampung tersebut.

HUSSIN & HALIMAH

HUSSIN & HALIMAH

KELUARGAKU

KELUARGAKU

KAWAN-KAWAN