Tags:

DEMI MASA

BONDA

BONDA
HALIMAH BINTI ABDULLAH

WE LOVE TOK GURU

BlogMalaysia.com

LOKASI ONLINE

Promosi Takaful

BLOG KAWAN

Pemimpin

Mandi di Mata ie

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Thursday, October 15, 2009
11 Okteber 2009, Ahad.
Salam Perantauan..........
Kali ni ja nak kongsi aktiviti semasa hari minggu ja dan kawan2.. Pada minggu-minggu sebelum ni ramai pelajar malaysia sekadar memenuhi masa hari minggu dengan tidur je..tapi pada minggu tu kami cuba mamilih beberapa tempat yang menarik untuk dilawati bagi menukar waktu tidur. Hari minggu di aceh hanya hari ahad sahaja. Cari punya cari kami jumpa dan ingin cuba pergi mandi di mata ie.. mata ie ni tempat takungan air yang barasal dari air mata air. sekarang dibuat tempat pelancongan dan tempat mandi. maka bermulalah menyediakan kelengkapan2 yang sepatutnya,

tukang masak bertungkus lumus menyiapkan mihum untuk dibawa makan di mata ie.
kami bertolak jam 1.30 petang selepas solat zohor. ada yang dari pagi tak mandi sebab target mandi di sana. macam biasa ja & kawan2 menyewa satu labi untuk menghantar kami ke sana dengan bayaran RP150 000 sekitar RM50 untuk dihantar dan balik. nampak mahal jika kira perseorang dalam lingkungna RM3.50 seorang..



kecerian begitu terpancar ketika bersiap2 untuk bertolak ke mata ie yang berada sekitar 30k/m dari tempat kami duduk..semua penghuni rumah sewa ja yang berjumlah 14 orang menyertai aktiviti itu..


airnya agak dalam lingkungan 2 hingga 3 meter, hanya sempit sahaja disediakan tempat tidak telalu dalam. pada awalnya takut nak mandi..tapi kawasan dikatakan selamat karana tempat orang ramai dan ada anggota keselamatan. ja terpaksa menyewa pelampong kerana tak berapa tahu berenang sebab dah lama tak berenang..airnya terlalu sejuk hingga tak dapat mandi lama dalam lingkungan sejam dua je..he3. waktu tu sempat gak belajar berenang... tempatnya sederhana tapi menarik gak untuk dilawati..cuma nak masuk tu kena bayar tiket..

jam 5 petang setelah penat berenang ja dan kawan-kawan balik. semasa perjalanan balik kami terpegum melihat sekumpulan monyek liar yang agak jinak menghiasi kawasan-kawasan mata ie..dan akhirnya..habis..

konvokesyen nanti boleh la nak datang ke aceh, banyak lagi tempat menarik, nanti ja cuba tengok bajek berapa, untuk jo dan abg kas, kalu nak berbulan madu kat sini boleh la tapi dalam 2,3 bulan lagi sebab ja nak bagi biasa dulu dengan aceh....:-)

disediakan oleh :

5 Responses to Mandi di Mata ie

  1. bulan madu kat acheh ek? insyaAllah.. ja try servey2 tempat2 yang menarik and selamat :)

     
  2. salam alaik ja..

    kak ashiah plan nak ke acheh next year around may and june untuk buat elektif posting di sana.tujuannya untuk tengok camana acheh being reconstructed after tsunami dan psychological impact kat penduduk acheh after 3 years post tsunami.

    kitaorang ada 9orang sister yang akan kesana. just nak tanya pendapt ja, kamu rsa possible tak kalau kitaorang nak travel melalui jalan darat ke padang dari acheh?
    jarak >700km?
    cmn keadaan jalan disana?

     
  3. faizal Says:
  4. mf kak asiah tak perasan pertanyaan tu..boleh nak pg padang dengan malalui jalan darat, tapi mugkin makan masa lehih sehari gak..nnti ja cuba tanya kawan2..kak asiah datang sini pergi kawasan mana?

     
  5. insyaallah nak attach kat rumah sakit bulan sabit merah,JI. sultan malikul saleh di lamlagang, banda acheh. dekat tak dgn tempat kamu?

    rancang nya, jika Allah izin ke sana, kak ashiah akn berada di acheh 2weeks, kemudian ke padang 2 weeks.

     
  6. Anonymous Says:
  7. mf bals lwat..msalah line lak kat sini...

    dari aceh ke padang dengan bas paling kurang 2 hari atau 2hari lebih...

    kalu kat kwasan banda aceh dekat je dalam lingkungan 15 minit je...datng nnti bagithu la ye..kalu de pe2 mudah sikit

     

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAJUK & CERITA TERKINI

TABUNG KELUARGA


Komen Terkini

Get This Recent Comment Widget!

TENTANG KAMI

My photo
Keluarga Hussin dan Halimah, berasal di Kampung Btg.Gedik Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Ahli Keluarga terdiri daripada Hussin dan Halimah serta anak-anaknya seramai 10 orang (6 lelaki, 4 perempuan). Keluarga Hussin & Halimah merupakan sebuah keluarga yang besar yang dihiasi kegembiraan, keceriaan dan kejayaan serta keberkatan. Merupakan salah satu keluarga contoh di kampung tersebut.

HUSSIN & HALIMAH

HUSSIN & HALIMAH

KAWAN-KAWAN