Tags:

DEMI MASA

AYAHANDA

AYAHANDA
HUSSIN BIN OMAR

BONDA

BONDA
HALIMAH BINTI ABDULLAH

ANAK BERANAK


WE LOVE TOK GURU

LOKASI ONLINE

Promosi Takaful

BLOG KAWAN

Pemimpin

الله اكبر الله اكبر الله اكبر

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Saturday, November 27, 2010 3 Pendapat

Assalamualaikum wrt. Kepada semua pembaca blog keluarga ini dan rasanya masih tidak terlewat untuk Ja mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada keluarga dan semua yang membaca berita ini, Maaf Zahir dan Batin.

    Sebelum berita sambutan hari raya keluarga menyusul, kali ini, ja ingin berkonsi berita selama lebaran di perantauan campur dalam praktikal Kuliah Pengabdian Masyarakat (KPM) di Aceh. Pada asalnya kebanyak anak Aceh pulang ke kampung untuk lebaran, tetapi dibatalkan kerana tinggal ja seorang kat rumah keluarga angkat dan akhirnya semua membuat keputusan berhari raya di tempat Praktikal. Maka hari raya pertama agak meriah sedikt, cuma hari hara kedua dan ketiga sahaj tinggal Ja sorang di rumah sebagai suri rumah, yang lain semua pulang selama 3 hari 2 malam. Seperti biasa, berita raya ini kebanyakan bermula dengan berita membuat kek raya.

MEMBUAT KUIH RAYA
Maka bermulalah membuat kuih raya, lebih 5 jenis kuih yang dapat dibuat.
Kuih Kepik
 
Begitulah bahan-bahan kuih kepik yang dibuat ramai-ramai bersama di rumah keluarga angkat.
 
Selepas sehari maka siaplah kuih kepik ini

Kuih Bawang
Menggunakan alat yang khusus untuk memastikan adunannya nipis dan rangut apabila dimakan.

Kuih Ketimpang (kuih tradisional Aceh)
 Sebelah kanan, anak-anak aceh sedang membuat bahan untuk dijadikan ketimpang dan ja tolong bungkus sebelum di kukus. Kuih ini boleh dikatakan wajib ada setiap kali raya dan tidak lengkap jika tidak ada kuih ini. Ketika jalan rumah ke rumah, kuih ketimpang kebiasaan ada di hidangkan untuk tetamu.

Kek Milo dan Kuih Milo

Di sebelah kiri, sedang membuat kek milo dan sebelah kuih milo dan beberapa jenis kek lain. Tidak ada dalam gambar adalah Maruku dan Kacang Tepung.


MEMBELI DAGING DI PASAR PAGI
  

Ja dan Bapak (tuan rumah) turun seawal selepas subuh untuk mengelakkan daging habis kerana di Aceh susah untuk mendapatkan daging dan jarang dijual pada hari biasa mungkin kerana mahal, hampir RM40/kg. Waktu ja sampai, kebanyakan tulang kaki telah ditempah dari awal oleh orang. Mungkin ditempat sebelum sembelih lagi..
  

Inilah antara panorama yang menarik yang sempat Ja rakamkan ketika membeli. Dikeranakan ja antara anak paling rapat, kebiasan Bapak sering ajak ja untuk kemana-mana termasuk ke pasar, kenduri, kebun dan lain-lain.

HARI MAGAM.
    Kebiasaan adab orang aceh, sehari sebelum hari raya dibuat hari magam iaitu hari untuk membeli daging dan makanan lain untuk dimakan bersama ahli keluarga. Kebiasan hari ini makanan lebih banyak dan lebih enak dari biasa.


             Ja yang sedang membasuh daging untuk dimasak dan kanan akhirnya dapatla makan sup tulang, gulai daging dll. Di sini daging merupakan makanan istemewa kerana kebanyakan masyarakat hanya makan daging dua tahun sekali sahaja (2hari raya) kecuali ada waktu majlis pernikahan yang menyediakan masakan daging.

TAKBIR KELILING



Pada malam sebelum raya, masyarakat di Aceh kebiasaan membuat takbir keliling. Pada mulanya selepas solat Isyak, penduduk akan bergabung dan bekumpul beramai-ramai, dan beberapa kenderaan seperti Toyota disediakan untuk pengangkutan. Selepas itu, penduduk akan bertakbir raya beramai-ramai sambil mengelilingi kampung sekitar  sehingga jam 11 malam. Suasana malam begitu beriah. Cuma ja je tidak sempat nak mengikutinya kerana tidak ada kenderaan untuk keluar ke tampat berkumpul. Maka tak sempat la nak lihat..hu

MAKA TIBA LA HARI RAYA.


Solat hari raya di Masjid berdekatan.

  Mujurla kebetulan di kampung itu ada buat korban 3 ekor lembu Maka anak-anak KPM di jemput untuk membantu orang kampung.
 

Beginilah suasana anak-anak mik (kanak-kanak) dan orang kampung yang datang berhari raya ke rumah tempat tinggal ja.

    Bak kata orang, semeriah mana pun raya di perantauan, tidak akan sama  raya di kampung halaman bersama Keluarga. Dan terakhirnya ja ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada keluarga angkat ja di Desa Daboih yang melayan kami seperti anak sendiri.. Sekian…


Disediakan Oleh:
Mohd Faizal

Cerita Sepanjang Kuliah Pengabdian Masyarakat KPM (1)

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Monday, November 15, 2010 3 Pendapat

        Assalamualaikum wth. wbr. kepada semua keluarga dan pembaca blog keluarga ini. Sebelum tu ja nak memohon maaf kerana telah lama tidak mengkhabarkan berita dari Aceh ini. Untuk pengetahuan keluarga, sekarang ja sedang menjalani proses terakhir untuk mendapat segulung Ijazah.

       Ringkasnya, dan berita pun ringkas sedikit ja nak kongsi cerita pengalaman ja sepanjang berada di tempat Kuliah Pengabdian Masyarakat selama 45 hari walaupun tak habis lagi. KPM ini wajib kepada pelajar IAIN pada semestar terakhir untuk menamatkan Ijazah dan akan dihantar ke tempat yang ditetapkan untuk berkhidmat kepada masyarakat. Maka bermula la ceritanya...

Beginilah suasana bermula jam 8.00 pagi semua peserta yang terpilih seramai 215 orang pada gelombang ja ikut berkumpul sebelum bertolak dengan L300 lebih 20buah. L300 adalah pengangkutan jarak sederhana yang biasa digunakan di Aceh. Jarak dekat dipanggil labi dan jarak jauh Bus dan Kapal Terbang.


 Setelah 4 jam ja sampai ke PD Jaya dari Aceh Besar, selepas taklimat ja dan kw2 diangkut lagi dengan menaiki Toyota untuk di hantar ke kampung2... best juga naik ni. Mujur ja antara kampung yang sederhana jauh berbanding yang lain. Ada sampai tidak dapat dilalui oleh kereta dan tidak ada talian tel dan eletrik.

Inilah tempat tingal ja.. walaupun sederhana tapi agak selesa dengan suasana kampung dan tuan rumah yang mesra sehingga tidak rasa asing di situ. cabaran ja paling besar ada komunikasi dengan ibu (tuan rumah) dan peserta lain kerana menggunakan bahasa Aceh.

Cam biasa kat rumah ni masih menggunakan dapur kayu dan dapur minyak tanah untuk memasak, di atas ibu dan peserta KPM yang membantu untuk menyediakan makanan. Selain itu, kawasan ini juga jarang sekali rumah yang ada air paip termasuk rumah ja. Tapi best juga mandi air telaga, sejuk dan memuaskan.
Ni Kawan sekumpulan yang lelaki, dari kiri Ja, Faisal dan Safrawi, suma orang aceh, ja je orang malaysia.
Dan ni pulak yang permpuan, nama Fauziah dan Irmayani, kedua-dua pun orang Aceh juga.

Hari mula-mula ni membuat hubungan silaturrahim dengan penduduk kampung, dengan penghulu kampung (pak Kecik), ketua pemuda kampung, setiausaha dan semua yang berkenaan termasuk tempat pengajian.

Pertemuan dengan anak-anak kampung untuk perkenalan dan merancang apa yang akan dilakukan sepanjang berada di Kampung itu (Kampung Daboih) dan membantu dari segi pengajian dan apa-apa yang patut.

        Setakat ini dulu secara ringkas kerana tak sempat ja nak susun berita supaya lebih teratur...untuk mengelakkan terlalu panjang sebab 45 hari ... maka ja letak pecah-pecahkan berita dari siri ke siri lain. termasuk aktiviti untuk masyarakat, adab-adab Aceh, dan aktiviti dengan keluraga angkat seperti memancing, tanam padi, ambil buah belinjo untuk dibuat kerepok, memproses kelapa untuk dijadikan minyak,buah kuih raya dan macam2 lagi...
Sekian....


Faizal

Sambutan hari keluarga - Keluarga Kak Sue

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Saturday, November 13, 2010 0 Pendapat

 Asslamualaikum w.b.t.
Sempena dengan cuti sekolah ujung minggu, saya bersama keluarga menyertai Sambutan Hari Keluarga belah mertua yang diadakan di Resort, Pengkalan Balak, Melaka. Program bermula 12 - 13 Nov 2010.
 Pada peringkat awal, adik beradik Kak Sue (my wife) ingin berkumpul di Puncak Alam dan bertolak pagi  13/11/2010  secara serentak. Oleh kerana saya sekeluarga menggunakan kereta "terpower", maka saya mengambil keputusan untuk tidak joint komboi beramai2. Kalau ikut, kami mesti makan asap free.
 Saya sekeluarga bertolak malam sebelum program dan sampai di Pengkalan balak jam 3.30pg. Maka kami sekeluarga membuka khemah untuk berehat di Tepi pantai. Alhamdulillah, nyaman udara di sini dan best tidur dalam khemah bersama keluarga.
 Majlis Hari keluarga bermula jam 4ptg. Aktiviti pertama adalah sukan untuk kanak2. Selepa itu baru disusuli dengan sukaneka orang dewasa dan berkeluarga.
 Pelbagai juadah makanan disediakan oleh bibik2 dan isteri2 yang solehah. Semoga Allah memberkati dan membalas mereka dengan ganjaran pahalan yang berganda2.
 Yang muslimin sibuk dengan mandi manda & lowyer sorang ni jek yang nak memancing.
 Pelbagai hadiah disediakan oleh ahli keluarga yang ditugaskan. Abg Ngah bahagian penempatan. Abg Esa bahagian makanan. Abg Teh bahagian aktiviti. Wardah (Keluarga peguam) bahagian hadiah. Abg Long, bahagian pemantauan. MyFamily... penyertaan semata2... sebab dok tempat yg paling jauh & berekonomi paling sederhana. Takpelah, moga tinggi di sisi Allah di dunia dan akhirat.
Program ini akan dilaksanakan setiap tahun dengan tujuan untuk mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan antara adik beradik, ipar, dan anak2. Semoga Allah letakkan keluarga ini di kalangan keluarga yang mempertahankan kesucian Islam serta berjuang agama Allah dalam bentuk perjuangan yang terpilih.

Semoga sedikit cerita ini dapat manambahkan idea kepada kita untuk laksanakan di peringkat keluarga masing2.


Ikhlas,
Shamsueri Sekeluarga
Melaka

GALAS DALAM KENANGAN...

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Thursday, November 11, 2010 1 Pendapat

Assalamualaikum w.b.t.

Saya nak kongsi sedikit cerita semasa berlaku PRK Dun Galas. Walaupun berlaku kekalahan dalam Parti islam dalam memartabatkan Islam sebagai AdDin di Tanah Melayu, semangat juang para pejuang tetap teguh malah semakin meningkat dengan pelbagai perancangan dan strategi baru.

 30 Nov 2010, saya mengetui 15 petugas Jentera Pilihanraya Parlimen Maran. Kami  bertolak dari pejabat Pas Kawasan jam 10pg. Yang tengah tu Pemangku YDP Pas Kawasan Maran.
 Petugas Maran & Negeri Pahang diletakkan di UPU Lepan Jaya/Tupai. Alhamdulillah hampir 50 orang petugas dari Pas Negeri Pahang.
Dengan tak "semene2" , saya telah dilantik beberapa jawatan yang tak pernah diminta. antara jawatan yang diamanahkan ialah KETUA PENYELARAS PEMUDA PAS PAHANG, KETUA ICT PAS PAHANG & KETUA KESELAMATAN PEMUDA. Maka bermulalah mesyuarat sehingga 5x sehari. Pelbagai aktiviti dirancang dan dilaksana dengan bantuan YB Permatang Pasir & Pemuda Pasir Mas.
 Antara aktiviti pemuda yg diketuai oleh saya n the geng iailah perlawanan Takraw antara pemuda Ladang Chin Tek. Banyak pengalaman ditimba dalam PRK Galas. Apa yang pasti, mengharap agar Allah berkati usaha yang sedikit ini.
Sempat ambil gambar Tuang Guru & Calon YB PAS Dr Zul semasa lawatan ke UPU Lepan Jaya hari pembuangan undi.
Walaupun atas kertas, PAS mengalami kekalahan teruk, tetapi dalam perjuangan Islam, tiada Istilah kalah. Allah telah janjikan Syurga kepada orang2 Islam yang memperjuangkan agamanya. Bersama2lah dengan Jemaah PAS, kerana Islam adalah asas perjuangan. 
Islam Adil Untuk Semua

FUTSAL RAKAN BESTARI 2010

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Tuesday, November 9, 2010 2 Pendapat

Pada 30 Oktober 2010 (Sabtu), Persatuan Pegawai Kanan Kastam WPKL telah mengajurkan Kejohanan Futsal Rakan Bestari 2010. Program ini ini bertujuan untuk meningkatkan lagi hubungan yang terbentuk di antara pihak Kastam dengan pihak swasta. Program ini berlangsung di Sport Planet Subang Grand.
Pengarah Program ialah kawan kas sendiri iaitu Mohamad Syukri. Dipendekkan cerita, program ini dikendalikan oleh Syukri dan dibantu oleh geng-geng muda. Dalam program ni, kas terlibat secara langsung sebagai AJK Promosi yang bertanggungjawab membuat poster, banner, banting dan lain-lain sewaktu degannya.

Alhamdulillah, walaupun yuran penyertaan setiap pasukan ialah RM600, namun kejohanan ini telah berjaya menarik 37 penyertaan yang terdiri daripada syarikat-syarikat swasta seperti Maxis, Proton, Perodua, Toyota, CIMB, Western Digital, Freescale, Ericson, Takaful, Nestle, Maju Holding, Continental, SimeDarby, DRB Hicom, Edaran, TNB, Dutch Lady, Scomi, Inai Kiara, KB Tenik, ARA & Ass, Dagang Net, XyBase, GAB, PwC, EY, Folks DFK, dan dua pasukan dari Kastam.
 
 Tempat pertama akan mendapat tunai RM3,000, medal, piala pusingan dan hadiah sampingan. Manakala tempat kedua pula menerima  RM2,000, medal dan hadiah sampingan. Seterusnya hadiah ketiga ialah tunai RM1,000, medal dan hadiah sampingan.
Selain daripada hadiah-hadiah tempat pertama sehingga ketiga, Hadiah pemain terbaik dan penjaring gol terbanyak juga disediakan. Di samping itu, cabutan bertuah juga dilakukan dengan hadiah-hadiah menarik ditawarkan iaitu hamper, barang-barang sukan dan sebagainya.
 Alhmadulillah program ini telah berjaya dianjurkan buat kali pertama. Komitmen yang diberikan oleh jawatankuasa pelaksana telah memudahkan lagi segara perancangan yang telah dibuat oleh Syukri.
 Tempat pertama telah di menangi oleh Kumpulan Inai Kiara, Kedua oleh Perodua. Ketiga oleh ARA Associate dan Kempat oleh Toyota. Tahniah diucapkan kepada pemenang-pemenang tersebut.





Disediakan Oleh:
Kas (8/11/10)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MAKLUMAN

Sekiranya display cerita hanya memaparkan satu / dua cerita sahaja, Para tetamu blog boleh menekan topik-topik yang berada di bawah ini untuk tatapan atau bacaan. Sebarang kesulitan amatlah dikesali.

(masalah teknikal display/publishing ini tidak dapat diatasi walaupun pelbagai cara telah dilakukan. Sekiranya mana-mana tetamu blog yang pakar dalam bab ni, bolehlah memberi cadangan penyelesaian melalui kotak borak-borak)

TAJUK & CERITA TERKINI

TABUNG KELUARGA


Komen Terkini

Get This Recent Comment Widget!

TENTANG KAMI

My photo
Keluarga Hussin dan Halimah, berasal di Kampung Btg.Gedik Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Ahli Keluarga terdiri daripada Hussin dan Halimah serta anak-anaknya seramai 10 orang (6 lelaki, 4 perempuan). Keluarga Hussin & Halimah merupakan sebuah keluarga yang besar yang dihiasi kegembiraan, keceriaan dan kejayaan serta keberkatan. Merupakan salah satu keluarga contoh di kampung tersebut.

HUSSIN & HALIMAH

HUSSIN & HALIMAH

KELUARGAKU

KELUARGAKU

KAWAN-KAWAN