Tags:

DEMI MASA

AYAHANDA

AYAHANDA
HUSSIN BIN OMAR

BONDA

BONDA
HALIMAH BINTI ABDULLAH

ANAK BERANAK


WE LOVE TOK GURU

LOKASI ONLINE

Promosi Takaful

BLOG KAWAN

Pemimpin

HAMIDAH SELAMAT MELAHIRKAN ANAK YANG KE-2

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Thursday, July 29, 2010 6 Pendapat

27 Julai 2010 : Hamidah yang pada asalnya hanya ingin pergi membuat pemeriksaan di klinik setelah terlewat sehari dari tarikh yang dijangka. Tetapi semasa pemeriksaan di buat, pihak klinik meminta Dah pergi ke Hospital Besar Tanah Merah. Masa pemeriksaan di sana lah Dah mula mengadu sakit perut dan  bersalin di Hospital berkenaan.

Alhamdulillah, dengan Izin Allah Hamidah selamat melahirkan anaknya yang Ke-2 yang juga Lelaki. Kelahiran ini lebih kurang Jam 4.00 petang dan dapat kembali ke rumah pada keesokan harinya setelah tidak ada apa-apa masalah. Sedikit gambar yang sempat dirakam semasa balik melawat Hamidah di Kampung.

nila gambar baby yang tengah tidur
Tengah tersenyem masa tidur.. mimpi apa tu....
ni pulak tengah control masa tangkap gambar
yang terakhir.. ni la Jo.. tengah riba baby... biasala, tengah belajar2x nak jadi ayah ni..hehe
Gitu la gambar yang sempat dirakam masa balik di kampung. Nak tahu jugak namanya? bunyi-bunyi nama anak Hamidah yang ke-dua ni adalah Mohd Hakim. kalu nak conform, kena lah tanya emaknya sendiri..:-)

Disediakan Oleh:
Faizul & Fatehah


MACAM-MACAM PENGALAMAN MASA JAGA PAMERAN

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Wednesday, July 21, 2010 10 Pendapat

Selepas tamatnya majlis solat hajat dan bacaan Yaasin di rumah, Jo n Fatehah terpaksa bertolak balik terus pada malam tersebut sebab kena menguruskan hal-hal promosi. Malam tersebut Jo terus bertolak ke Kuala Krai untuk mengedarkan Taqwim Ramadhan KIAS di Program Jubli Emas Sekolah Maahad Rahmaniah Kuala Krai. Selepas selesai kerja di sana Jo terus ke Pejabat KIAS untuk mengambil barang pameran yang akan berlangsung di SMU A Taqaddum Maarif, Pasir Tumbuh.

Disebabkan kepenatan menguruskan hal majlis di rumah, round pula di Kuala Krai.. Sampai ke kat rumah di Kota Bharu terus tertidur. Sedar je Pagi Sabtu tu, Jo pun bersiap-siap untuk ke Tapak pameran pula. Pameran ni dianjurkan sempena Program Cakno Rakyat anjuran DUN Pasir Tumbuh. Disamping dapat mengedarkan Taqwim Ramadhan KIAS dan melihat gelagat peserta yang mengikuti pertandingan sukaneka, pengunjung dikejutkan dengan beberapa aktiviti sampingan yang dianjurkan oleh penganjur.

Dibawah ni sedikit sebanyak gambar yang sempat dirakam:

GERAI PAMERAN
Nila gerai yang dibuka.. dibuka secara ringkas je.. Yang tersengih tula penjaga nya.

PERTANDINGAN GERAI TERCANTIK
Ni pula adalah gerai-gerai yang dibuka oleh UPU bagi DUN Pasir Tumbuh. Siap ada pertandingan Gerai tercantik lagi.. Tu yang gerai jadi menarik. Disebabkan kesungguhan mereka menghias gerai, Setiap UPU (dalam 6/7 UPU) boleh membawa pulang dengan khemah sekali untuk kegunaan di UPU masing-masing. No satu pula dapat hadiah RM 500 dan 1 Set Komputer.

LAWATAN EXCO
Ni pula Lawatan daripada YB Abdul Fattah Mahmood, Exco Pembangunan Insan, Belia, Sukan & NGO Negeri Kelantan yang diiringi oleh YB Ustaz Baihaqi Atiqullah (ADUN Pasir Tumbuh). YB Exco telah merasmikan program ini.

KAPAL TERBANG KAWALAN JAUH BAWA BENDERA 'BULAN'
Dua gambar ni pulak mungkin tak berapa jelas. Ni antara kejutan yang dibuat. Sebuah Kapal Terbang Kawalan Jauh (yang mainan la) telah terbang sekitar padang dengan membawa bendara 'bulan'. Kapal terbang telah berlegar-legar diudara dalam 5-10 minit sebelum pergi. Maafla tak nampak mana sebab masa dia terbang dekat dengan khemah tak sempat nak tangkap gambar.

PAYUNG TERJUN BERENJEN TABUR GULA-GULA
Pengunjung dikejutkan dengan kehadiran Payung Terjun berenjen yang terus berlari ke tengah padang untuk melihat sendiri luncur angin tersebut. Payung terjun ini dikatakan mula terbang di Pantai Bachok sebelum berlepas melalui tapak program ini..

ni pula payung terjun yang terbang rendah di kawasan padang dan melontarkan gula-gula kepada kanak-kanak yang berkumpul di padang. Taburan gula-gula tersebut juga terkena gerai pameran yang jo jaga.. dapat la jugak gula-gula wat makan..hehe

Walapun pada asalnya dimaklumkan luncur angin berenjen ni tidak dapat mendarat dipadang tersebut kerana kawasan sempit, tetapi setelah beberapa pusingan dibuat diudara, pemandunya (Pak Mat) memberitahu akan mendarat juga di padang tersebut. Ni la keadaan luncur angin yang sedang dalam pendaratan. semua perlu berkumpul di dalam khemah untuk memberi ruang.

akhirnya selamat mendarat dan berhenti betul-betul dekat dengan pentas Utama.Semua pakat mengerumumi untuk melihat dari dekat Payung terjun berenjen. Jarang benar nak jumpa ni dan kalu jo tak tengok masa pameran tu, tak tahu la kenal ke tak benda ni..hehehe

Info Payung Terjun berenjen@Luncur Angin (x tahu mana so nama sebenar kot kampung):
- Nama sebenar adalah Paraglider
- Mampu terbang bermula dari Bachok hingga ke Pulau Perhentian dan Pusing balik ke bachok.
- Hanya jumlah yang terlalu sedikit di Malaysia
- Dapat naik 2 orang sahaja. Nampak bahaya tetapi sebenarnya selamat walau enjen mati diudara kerana nama pun payung terjun.. boleh kawal la mendarat ke mana. Dikatakan juga enjen juga boleh dihidupkan walau di udara.
-Sape-sape yang berminat untuk cuba naik boleh la pergi ke Bachok, dia akan bawa kita round sekitar pantai Irama. Tiket plak murah sikit dari Air Asia.. dalam RM50 seorang yang dibuka Jumaat n Sabtu.. boleh la sape2 nak cuba..hehehe. Jo ada no tel tempat tu nya..:-)
Akhir, sebelum balik.. Jo telah dijemput oleh pengerusi untuk menerima Hamper sebagai penghargaan dari pihak penganjur dalam menjayakan majlis itu.. Nak harapkan cabutan bertuah, selalunya tak pernah dapat..hehe

Tula la hambo yang tersengih dengan hamper.. Berat tu, nak control lagi..:-)

Habis la cerito....

Disediakan Oleh:
Faizul@Fatehah





SOLAT HAJAT DAN BACAAN YAASIN MINGGUAN MUSLIMAT

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah 6 Pendapat

 Asslamualaikum semua, hari ni Joe nak masukkan sedikit cerita dari kampung pada hujung minggu sebelum ni. pada 16 Julai (Jumaat baru ni) Mek telah merancang untuk mengadakan solat hajat khususnya untuk Hamidah yang dah masuk 9 bulan mengandung anak kedua dan juga kepada Fatehah yang juga baru masuk 7 bulan kandungan anak Sulongnya.

Bergabung dengan majlis tersebut juga adalah Majlis Bacaan Yaasin Mingguan Muslimat telah memilih rumah kita untuk minggu tersebut. Oleh itu, Solat Hajat telah bermula selepas Solat Jumaat yang dihadiri oleh Ust Syaharudin Salleh, Pentazkirah jemputan di Masjid Perala yang juga Guru jo masa sekolah menengah dulu. Sedikit sebanyak gambar yang sempat dirakam...

Gambar Solat Hajat dan Jamuan bersama ustaz serta tetamu tak dapat disiarkan kerana tak sempat ambil gambarnya dengan Abang Nik..

BACAAN YAASIN MUSLIMAT
bacaan Yaasin mingguan adalah antara program mingguan yang disertai oleh seluruh muslimat. Program ini akan bergerak dari rumah ke rumah bagi mengeratkan silaturrahim dan mewujudkan suasana membaca Al-Quran antara penduduk kampung.

ni pulak sedikit jamuan yang disediakan selepas bacaan Yaasin.

Sikit je gambar yang boleh disiarkan. Jo pun kalut masa tu tak sempat ambil gambar banyak-banyak.. tambah la sikit di bawah ini di sebalik tabir orang yang turut menjayakan program ini..


SEBALIK TABIR
Tukang masak yang menjamu selera di dapur.. biasa la sambil-sambil tunggu orang minta lauk tambah, sambil tu boleh la makan jugak.. Mudah sikit nak tambah nasi, peruk duk kat depan je..hehe

ni Pulak Tukang Masak Utama.. Mok Long n Mok Nah yang tiba paling awal untuk memasak

Tengah khusyuk menyiapkan makanan untuk tetamu dengan ditemani oleh Anak sedara. Tu la dia yang tengah sarat mengandung 9 bulan pun sempat menyiapkan makanan. Ditepinya pulak tengah mengandung 7 bulan duk kerat lada kering.

Yang ni pulak Kerja Jo. Kena uruskan hal kelapa. bermula dengan buang kulit sampai jadi santan.. Mujurlah ada teman tu.. Amirah yang tengah angkat kelapa ke atas rumah.

Ni la sedikit berita dari Kampung yang boleh dikongsi bersama.. tak sempat nak cerita panjang-panjang kerana kesuntukan masa.. 

Disediakan oleh :
Faizul & Fatehah





BERITA DARI CHENOR, PAHANG...

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Sunday, July 18, 2010 7 Pendapat

Apa khabar semua, terlebih dahulu ambo sekeluarga memohon kemaafan kerana dah lamo tok upload cite... pepn, dek kerana ada kesempatan ni... harap dpt dikongsi bersama...

1) TAMAN TASIK SHAH ALAM
Pada 9 Jul 2010, kami sekeluarga bertolak ke Shah Alam dengan menaiki MyVi Ayah Kak Sue. Kami tumpang tidur di rumah Abang Sulung Kak Sue iaitu Abg long di Bukit Jelutong, Shah Alam.
Pagi 10 Jul (Sabtu), kami mengikuti Kak Ina (Kak Ipar K.Sue) menghantar Aishah (Anak Saudara) ke sekolahnya di Seksyen 7. Selepas itu, kami singgah berehat dan lepask2 di Tasik Shah Alam yang terletak di tengah2 bandar Shah Alam.

Semasa Zaman Pemerintahan Kerajaan UMNO-BN, Tasik ini merupakan salah satu tempat maksiat bagi golongan yang lemah agamanya. Tapi, setelah kerajaan Pakatan Rakyat memerintah, ia menjadi pusat rekreasi keluarga bagi penduduk setempat dan luar.
Sementara menunggu anak saudara Kak Sue abis kelas, kami sempat bersiar2 di sekitar taman. Alhamdulillah, cantik dan boleh dilawati oleh sesiapa yang berminat.
Hai... Saya Abdullah Naufal... Cuti2 Malysia di Tasik Shah Alam...

2) AQUARIUM SHAH ALAM
Setelah penat bermain di taman Tasik Shah Alam, kami menuju ke Aquarium yang berada di sebelah Tasik & Wet World. Masuk adalah percuma...
Terdapat perlabagai jenis ikan air tawar... daripada sebesar2 ikan (saiz manusia) sehinggakan sekecil2  ikan... semuanya ikan air tawar...
Pada asalnya, ini merupakan kedai menjual ikan dan aksesori, tetapi dek kerana kedainya terlalu besar... maka ia seperti bilik pameran yang memuatkan berratus2 akuarium...
Penat kami menjelajah dalam kedai dan taman yang disediakan oleh pemilik kedai... ikan keli sebesar paha... ikan patin sebesar fahmy...
Turut serta dalam rombongan ini ialah Ayah&mak Kak Sue, Abang long Sekeluarga...
Salah satu anak sungai dan air terjun yang dibina untuk tatapan pengunjung. Dalam sungai tu ada ikan2 kecil berenang... cantik...
Ini dia permandangan di hadapan kedai akuarium tersebut... Kami syorkan kepada sesiapa yang datang ke Shah Alam singah dan ziarah ikan2 di sini...

3) MANDI MANDA DI HENTIAN LENTANG
Setiap kali balik Dari Shah Alam, kami akan singgah mandi di Hentian lentang yang mempunyai anak sungai yang cantik dan sesuai untuk semua golongan umur...
Hai... Saya Fahmy... seronok mandi kat Air Sungai lintang... tiada pencemaran...
Naufal tidak ketinggalan merasai kenikmatan dan kesegaran air Sungai Lintang...
Kami berehat dan makan makanan yang dibawa dalam perjalanan...

4) BERNIAGA GERAI DI CERAMAH MAT SABU... CHENOR
PAS Kawasan Maran, Pahang telah menganjurkan ceramah Mat Sabu bertempat di Lanting, Chenor. Dengan kesempatan itu, kome telah membuka gerai menjual pelbagai jenis air, nugget, sosej... dan nasi goreng.
Sedikit aksi mengoreng nugget... Sambutan sangat menggalakkan...
Ni model nugget di gerai tersebut...
Sebenarnya adik2 ni ilah Nisa' Maran. Diaorang memang suka bantu kome terutamanya kalau buka gerai di mana2. Oleh kerana tiada pembantu khas, maka diorang menjadi pembantu gerai ni.
Alhamdulillah, jualan sangat baik.
Nak mudah, jual air yang dah ada dalam botol. InsyaAlalh, kalau ada ceramah yang besar2 kome nak niaga lagi...

Wassalam...

Koleksi Baju Raya

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Friday, July 16, 2010 6 Pendapat


Assalamualaikum.

 Hari ni nak kongsi tentang koleksi baju. Kita nak raya dah tak lama lagi kan? Walaupun belum berpuasa, tapi baju  kena tempah awal tau.
Tapi sebelum tu nak tanya gambar ni diambil dari mana ya?

Sebenarnya koleksi baju di atas adalah tempahan yang telah siap dan sedang dijahit oleh K. Ma. Kalau sebelum ni baju-baju tu dok tersangkut kat merata-rata. Sekarang ni K. Ma dah siap dengan almari ala pameran lagi tu.
     
 Ni jubah yang sedang dijahit, tunggu jahit tangan dan kancing je. Cikgu sekolah yang tempah.









Kebanyakan yang tempah baju ni cikgu-cikgu yang berbadan besar dan agak sukar untuk membuat ukuran dan proses memotong kain. Tapi bila mereka tak kisah kalau kain dicantum, maka kerja K. Ma jadi senang sikit. Ikut pandai la nak potong & letak kat mana-mana, janji jangan ketara sangat.



Ni baju anak-anak yang dah siap jahit tu. Tunggu masa untuk pakai jer....Bila tu? Tungggguuuuu






Kalau ada yang tempah tu jangan segan-segan sembang dengan K. Ma. Harga boleh dibincang nanti. 

Ok sekian sahaja dari kami. Wan Saipu & Norma.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MAKLUMAN

Sekiranya display cerita hanya memaparkan satu / dua cerita sahaja, Para tetamu blog boleh menekan topik-topik yang berada di bawah ini untuk tatapan atau bacaan. Sebarang kesulitan amatlah dikesali.

(masalah teknikal display/publishing ini tidak dapat diatasi walaupun pelbagai cara telah dilakukan. Sekiranya mana-mana tetamu blog yang pakar dalam bab ni, bolehlah memberi cadangan penyelesaian melalui kotak borak-borak)

TAJUK & CERITA TERKINI

TABUNG KELUARGA


Komen Terkini

Get This Recent Comment Widget!

TENTANG KAMI

My photo
Keluarga Hussin dan Halimah, berasal di Kampung Btg.Gedik Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Ahli Keluarga terdiri daripada Hussin dan Halimah serta anak-anaknya seramai 10 orang (6 lelaki, 4 perempuan). Keluarga Hussin & Halimah merupakan sebuah keluarga yang besar yang dihiasi kegembiraan, keceriaan dan kejayaan serta keberkatan. Merupakan salah satu keluarga contoh di kampung tersebut.

HUSSIN & HALIMAH

HUSSIN & HALIMAH

KELUARGAKU

KELUARGAKU

KAWAN-KAWAN