Tags:

DEMI MASA

AYAHANDA

AYAHANDA
HUSSIN BIN OMAR

BONDA

BONDA
HALIMAH BINTI ABDULLAH

ANAK BERANAK


WE LOVE TOK GURU

LOKASI ONLINE

Promosi Takaful

BLOG KAWAN

Pemimpin

TABUNG DANA IBNUHUSSIN...

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Saturday, May 29, 2010 8 Pendapat

Alhamdulillah, akhirnya Keluarga kita telah memiliki akaun khas untuk menampung beberapa perancangan dan aktiviti yang dirancang. Akaun tersebut telah didaftarkan atas nama Joe yang memangku jawatan Bendahari sementara berlaku perlantikan Jawatankuasa IbnuHussin yang mungkin akan berlaku dalam masa terdekat ini.
 Untuk perhatian ahli keluarga, Tabung ini akan menampung sebahagian bayaran balik bulanan kereta baru Mek&ayah iaitu Toyota Rush DBR389 yang dianggarkan RM472/972 sebulan.

Selain daripada tabung untuk menampung bayaran kereta DBR389, tabung tersebut akan menjadi  tabung pengumpulan dana untuk semua aktiviti keluarga seperti Sambutan hari keluarga tahunan, Jamuan keluarga, rehlah keluarga, kenduri yang melibatkan ahli keluarga, kebajikan ahli keluarga dan perkara2 yang difikirkan perlu.

Dalam masa terdekat juga, Tabung Dana Al-Haj akan dilancarkan untuk mengumpulkan dana bagi menanpung perbelanjaan Ayahanda & Bonda untuk mengerjakan Haji pada masa akan datang. Apabila tabung tersebut dilancarkan, ahli keluarga diminta untuk mengInfak sekurang2nya RM 10/bulan. Tabung tersebut akan menggunakan Akaun tabung Haji Khas yang akan didaftarkan atas nama Mek & Ayah.

Selaku jurucakap yang tak bertauliah kepada keluarga ibnuhussin ingin mengucapkan berbanyak2 terima kasih kepada semua ahli keluarga dan penyumbang kerana telah berkorban sedikit harta daripada yang kita ada untuk manfaat dan masa depan Mek & Ayah. Apalah nilainya sumbangan kita jika nak dibandingkan dengan pengorbanan dan sumbangan Mek & Ayah kepada kita sejak berada di dalam kandungan sehingga sekarang. 

InsyaAllah, jika tabung IbnuHussin banyak, pelbagai aktiviti kita boleh rancang, malah mungkin aktiviti kecil2 tak perlu mengeluarkan duit di dalam poket. InsyaAllah, suatu hari nanti kita akan mesyuarat untuk membentuk Ahli lembaga Pengaran & Organisasi Pengurusan agar ia  lebih bersistematik dan memberi banyak manfaat kepada ahli keluarga.

Selamat MengInfak untuk kebahagian keluarga IbnuHussin...

Ikhlas:

Bangkel ICT Zon Timur - Lipis

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah 2 Pendapat

Assalamualaikum semua...
Dah lama tak upload cite... walau bagaimanapun, oleh kerana xde cite yg grand2... naklah dikongsi sedikit cite yang lepas untuk tatapan semua...

Saya sebenarnya telah diberi tanggungjawab sebagai fasilitator Jabatan PilihanRaya Pas Negeri Pahang, satu Pahang nak kena pusing2 memberi penerangan bagi memastikan petugas sentiasa bersedia untuk menghadapi situasi pilihanraya terutamanya untuk menegakkan Syiar Islam di Pahang...

alkisahnya, saya ditugaskan untuk memberi taklimat di Pejabat Kawasan Lipis yang melibatkan Parlimen Lipis, Parlimen Raub & Cameron Highland...

Oleh kerana Majlis bermula pagi ahad, maka saya sekeluarga menginap di Hotel Jelai Mentakab apabila sampai sabtu malam di Lipis...

Ni dia bilik  yang kami sewa, murah je... RM70 sehari, family room... Hotel lain semuanya RM90 ke atas... Makan malam pula kami pekena KFC yang berkebetulan berada di laluan masuk ke Hotel.
Ini merupakan pejabat Pas Kawasan Lipis (yang baru) dan bersebelahan dengan Pejabat Keadilan. Disinilah tempat Bangkel ICT akan berlansung...

Antara peserta yang hadir daripada beberapa Kawasan iaitu Lipis, Raub dan Cameron Highland. Peserta melibatkan petugas2 JPN &ICT di DUN-DUN. Alhamdulillah, sokongan dan penglibatan yang sangat baik.
Salah seorang fasi dalam bangkel tersebut. Namanya Zafirah, SUK DUN Jengka Pusat.
Peserta yang melibatkan muslimin dan muslimat.
Tidak ketinggalan peserta tambahan ataupun pemerhati bebas. Walau ke mana pergi, ahli keluarga tetap bersama memberi sokongan. 2 orang lagi tak dapat dikawal. Musing2 dalam bilik seminar.
Hai, saya peserta termuda... 5 bulan, susu tetap bersama...

Sedikit cerita yang dapat dikongsi bersama, semoga Allah bangkitkan kita di akhirat nanti di kalangan pejuang2 agama Allah...
Nukilan:

AKHIRNYA TOYOTA RUSH (DBR 389) TIBA DI RUMAH

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Tuesday, May 25, 2010 8 Pendapat


Alhamdulillah, setelah selesai semua urusan berkaitan kereta, akhirnya tiba juga masanya Mek & Ayah menggunakan kereta Idamannya iaitu Toyota Rush. Kegembiraan Mek n Ayah terpancar setelah melihat kereta yang akan dibawa balik telah siap sedia untuk dipandu... Sedikit Coretan yg akan menjadi kenangan Mek n Ayah semasa pergi ambil Kereta.

Mek, Ayah, dan Kak Yati datang bersama Abg Saipu, dan Jo Fatehah Pula Sebagai tuan rumah janji kat Kedai Kereta tersebut terus kerana kebetulan Abg Saipu balik boleh bawa Mek n Ayah ke Kota Bharu. Sambil tunggu kereta di basuh, Mek ajak makan di Kedai Nasi Ulam yang Mek n Ayah minat.. Jadi belum ambil kereta, perut mesti kenyang dulu..

ni la suasana makan tengah hari sebelum kereta di ambil

ni pulak Kak yati tengah khusyuk makan ikan dan sebelahnya pulak Pak Lang yang  tengah terkejut...:-) jangan maroh ye..hehehe

beginila keadaannya, sampai licin semua pinggang.. Sedap.. Bak kata Ayah lepas makan, Kalu kedai ni dekat dengan rumah, hari-hari Ayah n Mek akan mari menjamu selera..:-)
Lepas menjamu dengan seleranya, Mek n Ayah pun terus ke Kedai Kereta semula. Tiba di depan kedai tersebut, kereta Mek dan Bersiap sedia untuk di ambil dan diletakkan di bahagian hadapan ruang menunggu tuannya.

Kereta Mek yang berwarna hitam dan sebelah pulak kereta sape ntah tak ambil lagi. Rush Jugak.

Perbincangan dan tandatangan surat penyerahan kereta yang diwakili oleh Jo. beberapa maklumat dan perbincangan dibuat untuk mendapatkan maklumat terperinci. sambil diperhatikan oleh Ayah n Mek.

Ini pula Bukan Model n jauh sekali Tuannya, tapi nila dia anak Mek yang sempat bergaya depan kereta Mek.

Yang ni mungkin betul la Model..hehe. siap dua-dua serentak nak ambil gambar dengan kereta..

Disebabkan Mek n Ayah masih tak biasa lagi nak bawa Rush ni tambah2 kereta kawasan tu pun sibuk Jadi Mek minta la Jo bawa dulu wat balik.. Dengan senang hati, Jo jugak yang kena driver wat balik kampung tapi masa singgah di Ipoh Mek pula cuba untuk memandunya sendiri.
Kat bawah ni, gambar-gambar masa dah kat kampung..

DBR 398 adalah nombor pilihan yang merupakan nombor yang sama (389) dengan No Plat Van yang banyak meninggalkan kenangan keluarga kita yang dahulu.

Ni plak pandangan belakang

Ni pulak pandangan  belah sini

 Akhirnya pali bergaya sekali pandangan belah sini..hehe

Mek n Ayah dah bercadang untuk menambah beberapa kompenon terdekat ni untuk menjadikan lebih cantik dan Keselamatan lebih baik. Setakat tu sahaja laporan berkaitan kereta..:-)

Disediakan Oleh :
Faizul & Fatehah

MAKAN IKAN BAKAR ACEH & MACAM-MACAM LAGI

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah 4 Pendapat

         Salam Perantauan...

         Setelah lama tak menyiarkan berita di sini akhirnya ada juga berita yang rasa sesuai nak dikongsi. semenjak dua menjak ni agak sibut sedikit kerana semester terakhir. Apa pun dua, tiga kali sehari juga layari blog keluarga untuk baca berita-berita dan perkembangan terbaru keluarga di Malaysia.
         
         Malam ni 24 May 8.30 malam Ja ajak kak Asiah rasa ikan bakar Aceh yang berdekatan dengan Ja duduk sebagai meraikan kedatangan Kak Asiah. Ja rancang pun, sebab walaupun Kak Asiah duk di Aceh ja hanya jumpa waktu di lapangan terbang je. Sebab tu Ja cadang makan ikan bakar Aceh bagi menyambut bakal-bakal doktor yang praktikal di Aceh. Kak Asiah datang 9 orang termasuk seorang driver, ja pun datang dengan seorang kawan sebagai teman untuk pergi sama sebab ja pun tak pernah makan lagi makan ikan Bakar Aceh walaupun kawan suma dah rasa. mungkin sebab ja tak suka jalan-jalan. Maka order la 3ekor ikan besar, 1/2 kilo sotong dan tah pe lagi yang kak Asiah dan kawan-kawan order. Makan Mula la makan....


K. Aisiah dan kawan-kawan tengah makan, kalah lelaki makan...sedap agaknya....


tu la makanan. tak ingat ambil gambar sebelum ikan dikerjakan.. tinggal tulang baru teringat.


Lawatan Dari YIELD Universiti Terbesar Amereka ke Kuliah Ja

          Pelajar-pelajar ini datang khusus untuk mengkaji dan meneliti Aceh dari berbagai Aspek terutama tentang pelaksanaan Syariat Islam di Aceh. Kebetulan pensyarah yang mengajar Ja waktu tu antara yang mengurus dan menyambut mereka, jadi pensyarah mencari masa untuk wakil 9 orang dari lebih 30 orang yang hadir untuk berdiskusi dengan pelajar, mereka juga baru semesta empat tapi gaya cam pensyarah.. Subjek waktu itu ialah Subjek Ja tengah belajar hari itu ialah Subjek Orientalisme dan memang sesuai untuk berdiskusi dengan mereka.Secara bahasanya mereka juga tergolong dari golongan orientalisme kerana dari segi bahasa orientalisme ialah orang barat mengkaji negara-negara timur.
         Walaupun seoalan-soalan perlu di tapis tetapi diskusi juga agak menarik apabila membincangkan situasi orang Islam di Amareka, Pandangan Mereka tarhadap Orang Islam, Syariat Islam dan banyak lagi melibatkan Akademik, agama dan lain-lain. Kerana terpaksa speking kot Inggeris maka ja sekadar faham dengar je, nak tanya takut salah tatabahasa...he3

          Dengan kehadiran mereka untuk mengkaji Aceh dan Khususnya Islam membuatkan ja rasa kagum dengan kesungguhan mereka. Baik buruk apa yang mereka akan keluarkan itu mungkin kita kena jawab setakat mana kesungguhan kita mengkaji mereka. Rata-rata mereka beragama kristien dan ada juga yang begitu bangga dengan umat Islam yang semakin berkembang Di Amareka dan mereka sentiasa hadir program Hari Raya Umat Islam bersama pelajar Islam di YILD Universiti. Ja pun ada tengah menulis tentang isu ini dalam artikle Orientalisme Vs Oksidentalisme sebagai pengajaran dan peringatan. Tatapi artikle tu masih tertangguh kerana terpaksa siapkan kerja lain dulu.
        Selain itu, kajian mereka di Aceh juga untuk mengisi Jurnal The Yale Globalist  yang dijual seluruh dunia. Setahun satu Negara mereka akan pilih untuk membuat kajian dan menghantar Mahasiswal

Seminar Propasal yang Menalingkan..he3..
             Hari ni juga (24 May 2010) Ja dan beberapa palajar Malaysia dan Aceh menghadiri seminar Proposal untuk menentukan lulus atau tidak untuk membuat skripsi. Selama lebih sebulan ja siapkan propasal itu supaya tidak ditolak waktu sidang. Mula-mula agak gementar juga, apa tak-nya proposal itu terpaksa dibentang di depan beberapa pensyarah yang pakar dalam bidang masing-masing.

        Antara pensyarah penilai ramai yang taraf PHD antaranya Dr. Wahid, Dr. Agusni, Dr. Lukman, Dr. Hasyimi, Dr. Damanhuri dan beberapa orang yang bertaraf Master yang secara bergilir-gilir menilai. Alhamdullah Tajuk Skripsi ja sebulat suara diterima kerana ja pun dah dua tiga kali ulang alik pejabat untuk baiki dan kosontrasi dengan pensyarah-pensyarah yang berkaitan. Maka awal-awal lagi kena baiki.
Kajian ja lebih kepada bahasa yang digunakan dalam Al-Quran...

Perasmian Pejabat Persatuan

           Alhamdulillah, perasmian rumah MES telah sempurna dirasmikan oleh Yang Berbahagia Dr Saharudin Bin Hj. Ismail, Setiausaha Bahagian Sukan Dan Shaksiah, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia pada malam hari ahad (9 Mei 2010). Rumah Kedai dua tingkat ini sebagai pejabat Persatuan dan Tempat pelajar-palajar Malasia di Aceh berkumpul dan melakukan Aktiviti disini.

 Pilihanraya Persatuan Pelajar Malaysia Di Aceh.
           Ucapan calon-calon YDP untuk sesi 2010/2011 di Pejabat Persatuan.

Gambar calon YDP dan Pengerusi HELWANIS,

          Gambar ja tak de disitu.he3..ja hanya dapat terlibat secara langsung sahaja kerana ja jangka akan balik awal dan habis belajar sebelum tarikh pimpinan tamat. Apa-apa pun ja juga bantu semampunya untuk menggerakkan persatuan ini. Jawatan tak menandakan seseorang itu perlu bertanggungjawab atau tak. Apa-apa pun semoga pimpinan nanti dapat lebih maju dalam memimping pelajar.
sekian sahaja berita ja yang ringkas ni....


Disediakan Oleh :
Faizal

SATU KAMPUNG BERKELAH DI JERAM PEKASAM

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Sunday, May 23, 2010 6 Pendapat


Jeram Pekasam (bahasa originalnya Jeghe kase) adalah tempat perkelahan yang baru nak masyhur kerana memiliki ciri-ciri yang tersendiri. sebelum ini, Jeram Pekasam merupakan tempat yang jarang dikunjungi manusia kerana terletak di dalam hutan yang jauh dan memiliki sejarah yang tersendiri. Tetapi disebabkan penanam getah dan pembukaan kebun-kebun getah yang baru disekitarnya, kawasan jeram Pekasam ini sudah menjadi tempat yang selamat dikunjungi malah jalan untuk ke sana pun lebih mudah.

persiapan di rumah menggunakan Hilux Poksu. kanak-kanak hanya duduk di belakang Hilux untuk bertolak ke Jeram Pekasam.
 
Lantaran itulah, rombongan yang dirancang asalnya sedikit untuk mengunjungi jeram Pekasam tetapi bila perancangan terakhir buat, sambutan yang menggalakkan apabila hampir satu Kampung akan menjadi tetamu Jeram Pekasam pada hari tersebut. Sebanyak 15 buah Kereta, Hilux dan Pajero bergerak ke Jeram Pekasam ini. Jurugambar (Abang Nik) sempat merakam gambar kenangan rombongan kampung ke sana... 
 
 ketibaan di Jeram Pekasam. kereta yang diparking hanya beberapa dari Jeram Pekasam yang hendak dituju.

ni pula, bekal makanan yang dibawa. disebabkan ramai yang datang, makanan yang mencukupi telah disediakan.. selera dalam hutan ni memang beza dengan makan biasa..:-)

turut dibawa oleh kaum ibu ialah pakaian-pakaian untuk dibasuh. Air di kampung terlalu sedikit kerana musim yang terlalu panas dan masalah saluran paip semenjak dua menjak ni.
bersusun-susun yang datang tu bukan orang lain tapi semua ni yang datang satu kampung ke sini.


Ni Plak suasana tempat letak barang dan ada yang dah terjun untuk mandi..

Air yang sejuk begitu menyeronokkan. tempat pun boleh dikatakan selamat dengan kanak-kanak yang bermain.
 Poksu dengan anak lelakinya yang wat2 berani main air.. tengok muka pun dah tahu..hehe. amin amin
Sibuk dengan aktiviti mandi manda dan membasuh, menikmati makan di dalam hutan tetap menjadi kenangan manis...
Anak kecil pun turut hadir... boleh segar2kan badan sikit.

Kaum ibu yang membasuh kain beramai-ramai... Mek antara yang joint.

Ni plak Khemah yang dipasang untuk dijadikan perteduhan
Posing sikik.....

Aik... Habis bekalan nampak.. korek la setakat yang ada..hehe

Ni duk berehat dalam air saje-saje ke...

ni baru betul.. sambil landing dalam air, sambil tu makan buah tembikai... ish3x. Macam promosi makan tembikai je 3 orang tu...:-)

Tamat la citer. Begitula suasana yang sempat dirakam oleh Abang Nik sepanjang aktiviti Mandi Jeram Pekasam. Lepas daripada first time pergi ke Jeram Pekasam ni ramai-ramai, makin kerap kunjungan-kunjungan yang diterima samaada secara beramai-ramai atau kumpulan yang kecil.. Lepas pada ni, Masyhur la Kawasan Kampung ni..:-)

Dioleh cerita Oleh :
Faizul@Fatihah

Jurugambar & Cerita Asal:
Abang Nik & Keluarga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MAKLUMAN

Sekiranya display cerita hanya memaparkan satu / dua cerita sahaja, Para tetamu blog boleh menekan topik-topik yang berada di bawah ini untuk tatapan atau bacaan. Sebarang kesulitan amatlah dikesali.

(masalah teknikal display/publishing ini tidak dapat diatasi walaupun pelbagai cara telah dilakukan. Sekiranya mana-mana tetamu blog yang pakar dalam bab ni, bolehlah memberi cadangan penyelesaian melalui kotak borak-borak)

TAJUK & CERITA TERKINI

TABUNG KELUARGA


Komen Terkini

Get This Recent Comment Widget!

TENTANG KAMI

My photo
Keluarga Hussin dan Halimah, berasal di Kampung Btg.Gedik Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Ahli Keluarga terdiri daripada Hussin dan Halimah serta anak-anaknya seramai 10 orang (6 lelaki, 4 perempuan). Keluarga Hussin & Halimah merupakan sebuah keluarga yang besar yang dihiasi kegembiraan, keceriaan dan kejayaan serta keberkatan. Merupakan salah satu keluarga contoh di kampung tersebut.

HUSSIN & HALIMAH

HUSSIN & HALIMAH

KELUARGAKU

KELUARGAKU

KAWAN-KAWAN