Tags:

DEMI MASA

BONDA

BONDA
HALIMAH BINTI ABDULLAH

WE LOVE TOK GURU

BlogMalaysia.com

LOKASI ONLINE

Promosi Takaful

BLOG KAWAN

Pemimpin

Mempelajari Sesuatu Disiplin Ilmu, Sehingga Org. Meyangka Kamu adalah Ahlinya. Prinsip San Dlm Menimba Ilmu.

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Sunday, October 18, 2009
Setelah lama San disini sunyi lagi kesepian, ingin sedikit san berkongsi cerita san pula dari Johor ni. Ada beberapa benda yang san nak kongsikan bersama adik beradik dan tetamu blog ni. Nak tahu apa aktiviti san disini?? Sememangnya dari dulu lagi san memang suka pada aktiviti yg mencabar dan perlu pada sesuatu kemahiran teknikal.

Ilmu pertama yang san nak kongsi adalah ilmu mekanik. Seperti yg sedia maklum, sejak dari tingkatan 6 lagi, minat ini terserlah, sehingga Alhamdulillah dah dapat pengiktirafan ayah atas kejayaan menbaiki Land Rover ayah setiap kali berlaku kerosakkan teknikal. Apabila san berangkat ke UTM ni, ilmu mekanik sebagai satu hobi san waktu lapang walaupun kerjaya sekarang adalah dalam bidang pembinaan. Sekarang ni san menjadi pesaing sengit seorang mekanik bergerak dalam UTM ni. Sepanjang san menjadi mekanik bergerak ni, macam-macam kerosakkan dan jenis motor yang san temui. Alhamdulillah, semua dapat diselesaikan. Jika ada yang san tak mampu baiki, san akan bawa ke bengkel mekanik kat luar. San sudah rapat dan mengenali beberapa orang mekanik kat luar. Meraka meyangka san juga seorang mekanik kerana setiap kali san membeli barang2, san akan beli secara pukal. Sepanjang 2 bulan lebih san buat khidmat mekanik sebagai hobi waktu lapang, sudah lebih 90 buah motor san baiki. Kalau sebelum ini, san ada jadual untuk waktu riadah setiap petang. Tp sekarang ni dah tak perlu, menbaiki tu dah termasuk dalam riadah, hobi, menggilap skill dan menjana kewangan sampingan san. Mungking pelik tgk san berpakaian mcm tu dan berkasut mcm tu. Sebenarnya, antara dua, samaada san baru balik dari kelas atau baru balik tempat kerja part-time dengan HEP. San ada pengurusan disiplin waktu juga, waktu kelas dan waktu kerja dengan HEP san akan fokus. Andaikata ada panggilan untuk baiki motor pada waktu tu, san akan bagi dia 2 pilihan. Samaada san akan buat diluar waktu itu atau jika dia nak cepat san akan mintak dia tefon seorang lagi. Kebanyakkan mereka tunggu san buat kerana san charge pada harga min, sambil2 nak bantu mereka dalam kesusahan. Kerana san dah kerja dgn HEP.


Menyertai Pertandingan Memanah
Diantara hiburan yang dibenarkan oleh syara' ialah bermain memanah dan perang-perangan. Sebab di satu saat Nabi pernah berjalan-jalan menjumpai sekelompok sahabatnya yang sedang mengadakan pertandingan memanah, maka waktu itu Rasulullah s.a.w. memberikan dorongan kepada mereka dengan sabdanya:
"Lemparkanlah panahmu itu, saya bersama kamu." (Riwayat Bukhari)
Pertandingan lempar panah itu bukan sekedar hobi atau sekadar bermain-main saja, tetapi salah satu bentuk daripada mempersiapkan kekuatan sebagai yang diperintah Allah dalam firmanNya:
"Dan bersiap-siaplah kamu untuk menghadapi mereka (musuh) dengan kekuatan yang kamu sanggup."
Dalam menafsirkan ayat ini Rasulullah bersabda:
"Ketahuilah! Bahwa yang dimaksud 'kekuatan' itu ialah memanah - beliau ucapkan kata-kata itu tiga kali." (Riwayat Muslim)
Dan sabdanya pula:
"Kamu harus belajar memanah karena memanah itu termasuk sebaik-baik permainanmu." (Riwayat Bazzar, dan Thabarani dengan sanad yang baik)


Mengduduki Sijil Rendah Pesilatan

Silat juga adalah salah satu hobi san disini, untuk mengetahui banyak ttg silat ni. Alhamdulillah, sudah lulus menduduki Ujian Sijil Rendah Persilatan. InsyaAllah akan berusaha untuk mengambil Ujian Sijil Tinggi Persilatan. Sila lawati blog san di alamat "saifullah-hafsan.blogspot.com". Dalam tu khusus san cerita ttg silat je..


disedikan oleh:



Dari Johor.

1 Response to Mempelajari Sesuatu Disiplin Ilmu, Sehingga Org. Meyangka Kamu adalah Ahlinya. Prinsip San Dlm Menimba Ilmu.

  1. wow....macam2 skill yang san ada.. Bagus2...teruskan usaha semoga san terus berjaya dalam semua bidang yang diceburi.

     

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAJUK & CERITA TERKINI

TABUNG KELUARGA


Komen Terkini

Get This Recent Comment Widget!

TENTANG KAMI

My photo
Keluarga Hussin dan Halimah, berasal di Kampung Btg.Gedik Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Ahli Keluarga terdiri daripada Hussin dan Halimah serta anak-anaknya seramai 10 orang (6 lelaki, 4 perempuan). Keluarga Hussin & Halimah merupakan sebuah keluarga yang besar yang dihiasi kegembiraan, keceriaan dan kejayaan serta keberkatan. Merupakan salah satu keluarga contoh di kampung tersebut.

HUSSIN & HALIMAH

HUSSIN & HALIMAH

KAWAN-KAWAN