Tags:

DEMI MASA

AYAHANDA

AYAHANDA
HUSSIN BIN OMAR

BONDA

BONDA
HALIMAH BINTI ABDULLAH

ANAK BERANAK


WE LOVE TOK GURU

LOKASI ONLINE

Promosi Takaful

BLOG KAWAN

Pemimpin

Alhamdulillah, Keluarga Ashiah Selamat Tiba Di Tanah Air Selepas Terkandas Seminggu Di Jeddah

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Thursday, July 1, 2010
Pada mulanya San dan keluarga Ashiah di Malaysia khususnya Perlis amat terkejut bilamana mendapat tahu mak, pak, tok, wan dan adik beradik tidak dapat pulang ke Malaysia seperti tarikh yang sepatupnya. Kelewatan tersebut menyebatkan banyak perancangan dan program mereka lari dari jadual. Mulanya mereka akan tiba pada 21/06/2010(Isnin)di KLIA. Pd hr tersebut mak, pak dah belikan tiket kapal terbang tok& wan ke Kepala Batas dan Adik Ashiah telah membeli tiket untuk balik ke Sabah. Semua tiket2 itu burn. Namun perancangan Allah sebaik-baik. Disebalik kelewatan tu ada hikmahnya.


Pada 20/06/2010(Ahad), Selepas para jemaah membuat tawaf wida' di sebelah pagi. Mereka bertolak ke Lapangan terbang Jeddah. Mrk check-in pkl 2.30ptg. Setibanya di sana, mereka mendapat tahu pihak air port telah menukar tiket mereka sebanyak 15tiket ke sebelah pagi tanpa pegetahuian Agen dan jemaah (mrk seramai 35org). Atas kesilapan pihak air-port. Mrk membuat kptsn utk pulang bersama2. Mereka dapat tiket pada hari Khamis. Menurut mak, mereka dihantar kehotel yg sangat mewah. Diberi makan percuma selama mana mereka tinggal. Diizinkan Allah, seorang jemaah yg merupakan seorg cikgu telah menghembuskan nafas selepas solat magrib di hotel tersebut. Inilah hikmahnya Allah menagguhkan mereka dari meneruskan perjalanan untuk pulang. Jika jadual tak tertangguh, mking kes ni akan berlaku di atas kapal terbang dan transit ke Cairo dan transit ke Bangkok sblm k KLIA. Menurut mak, jika kematian berlaku di Bangkok. Teramat susah untuk meguruskannya. Sehingga pernah suatu kes, suatu jenazah terpaksa diletakkan dlm kaedaan duduk dlm keta untuk keluar dr Bangkok kerana susahnya pegurusan disana. Ditambah pula bukan negara islam. Syukur sgt2 kerana mereka ditangguhkan perjalanan ini. Jemaah sekali lagi membuat keputusan untuk pulang bersama2 isteri aruah selepas menguruskan hal2 berkaitan jenazah. Jenazah diuruskan sepenuhnya oleh sukarelawan Jeddah dan disemadikan di Jeddah. Allah menjempunya disaat ia umpama kain putih.. Smga rohnya berseri2 berjumpa Allah dan bersama org2 soleh.  Bayangkan yg jadi cikgu tak ke sekolah seminggu, yg meninggalkan anak di rumak atok2 mrk(mak-maknya asik menagis terigat kat anak di tanah air, dan macam2 lg perasaan ahli jemaah. Namum ukhwah yg mantap, mereka sanggup tunggu menemani isteri aruah utk meguruskan dokument2. Tarikh ditunda lagi sehingga mereka dapat balik pada 28/06/2010(Isnin) dan tiba di KLIA pada 8mlm. Alhamdulillah, jemaah ditarbiyyah secara lansung dari Allah dari awal hingga akhir perjalanan mereka menunaikan ibadah Umrah. Disaat kita merancang, Allah juga merancang. dan perancangan Allah adalah sebaik2nya.


Sedikit gambar meyambut keluarga kat KLIA
Kisah san pula, pada Jumaat malam san naik bas ke Kangar(kerana tinggal keta kat Perlis). Pada Ahad pagi san bertolak ke Penang. Singgah rumah kak Norma& Wan. Tido semalaman di rumah Kak Norma& Wan. Sempat kak ma buat nasi kerabu istimewa. Mantap.. sungguh sedap. Mintak kak ma bungkus utk buat bekal perjalanan lg.. (n_n).. Petang Isnin san bertolak ke KLIA. (Sgt berhajat nak jumpa mak, pak sebelum san balik ke Johor dan Ashiah balik ke Kuantan. San & Ashiah tiba di KLIA pada 7.30mlm dan keluarga tiba pada 8mlm. Pak tinggal kereta Unser kepada sedara yang tinggal dekat KLIA. 2 org sedara mak pak tumpan untuk balik. Selepas isi barang2, tak muat pula. Bincang punya bincang... buntu... Slps san bcng dgn Ashiah(pujuk memujuk berlaku dlm seminit lbh -maklumlah penyelia Ashiah nak jumpa ke esokkannya). San membuat keputusan untuk patah balik ke Perlis.. Keputusan yang melegakan dan megembirakan mak, pak di saat ini. Barang diisi dan 2 org adik naik dgn san. Alhamdulillah san pun bertolak ke perlis. Sampai tepat subuh.. Slpas solat subuh, terus pensang sepengsang2nya... Selasa tgh hari kami bertolak balik(krn kami dah lewat sehari. Sepatupnya selasa san ada meeting.. dah janji on. San dah cencel last minute. Dari Kangar melaluai lebuh raya Utara-Selatan ke KL masuk lebuh raya Timur-Barat dr KL ke Kuantan (Alhamdulillah isteri tersayang memandu separuh slps melihat suaminya kepenatan. Alhamdulillah jg Doktor disebelah.. Sakit ka? sakit kat mana? boleh bengkok tak? ubatnya...ok buat mcm ni... Last megantuk, ubatnya Doktor jg kena bawa..(n_n) ) . Dari Kuantan lalu segamat terus ke Johor. Fuhh.. Subhanallah, inilah perjalanan memandu paling jauh yang san bawa. Kangar-KL-Kangar-KL-Kuantan(897KM). Kuantan-JB(346KM). Jumlah memandu sejauh 1247KM.. em, tak sangka. Mking isteri disebelah tak rasa sangat. Balik ni kena servis keta. Balik Johor lewat, tapi hati tenang kerana sempat jumpa keluarga Ashiah. Kalu balik awal, sangkut jg fikir nak balik Perlis lg. Tp hakikatnya hebat perancangan Allah.. Balik Johor dapat Kunci kedai (Alhamdulillah, Isnin ni pegawai UTM ajak bagi pilih nak lot mana satu sebelum dia putuskan kpd yg lain). Alhamdulillah. berkat doa mek ayah, mak pak dan keluarga, dan redha' mereka, mudahlah jalan2 ini..

daripada:
Hafsan&Ashiah

2 Responses to Alhamdulillah, Keluarga Ashiah Selamat Tiba Di Tanah Air Selepas Terkandas Seminggu Di Jeddah

  1. Anonymous Says:
  2. Alhamdulillah semua selamat.
    Semoga San sekeluarga akan berjaya dalam bidang yang diceburi.

    from Kas & iza

     
  3. Anonymous Says:
  4. Alhamdulillah, segala ujian tanda sayangnya Allah kepada hambaNya...

    shamsueri Al-Chenory

     

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MAKLUMAN

Sekiranya display cerita hanya memaparkan satu / dua cerita sahaja, Para tetamu blog boleh menekan topik-topik yang berada di bawah ini untuk tatapan atau bacaan. Sebarang kesulitan amatlah dikesali.

(masalah teknikal display/publishing ini tidak dapat diatasi walaupun pelbagai cara telah dilakukan. Sekiranya mana-mana tetamu blog yang pakar dalam bab ni, bolehlah memberi cadangan penyelesaian melalui kotak borak-borak)

TAJUK & CERITA TERKINI

TABUNG KELUARGA


Komen Terkini

Get This Recent Comment Widget!

TENTANG KAMI

My photo
Keluarga Hussin dan Halimah, berasal di Kampung Btg.Gedik Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Ahli Keluarga terdiri daripada Hussin dan Halimah serta anak-anaknya seramai 10 orang (6 lelaki, 4 perempuan). Keluarga Hussin & Halimah merupakan sebuah keluarga yang besar yang dihiasi kegembiraan, keceriaan dan kejayaan serta keberkatan. Merupakan salah satu keluarga contoh di kampung tersebut.

HUSSIN & HALIMAH

HUSSIN & HALIMAH

KELUARGAKU

KELUARGAKU

KAWAN-KAWAN