Tags:

DEMI MASA

KOLEKSI CERITA

BONDA

BONDA
HALIMAH BINTI ABDULLAH

WE LOVE TOK GURU

BlogMalaysia.com

LOKASI ONLINE

Promosi Takaful

BLOG KAWAN

Pemimpin

PUYUH OH PUYUH........

Disediakan Oleh: Keluarga Hussin dan Halimah Sunday, June 7, 2009
Kas selamat sampai di kg pada pukul 5pagi (3 Jun 2009). Hari pertama berada di kampung, pelbagai aktiviti telah dibuat. So mula-mula, kas nak cerita pasal Burung Puyuh. Sebagaimana yang diceritakan oleh Ja&Jo sebelum ini iaitu kisah pasal Ayah yang telah memelihara 100ekor burung puyuh. Kira banyak jugak tu...kalu semuanya bertelur...gerenti hari-hari makan telur puyuh. Kas memang suka makan telur puyuh ni..coz kecil plus sedap. Lagipun telur burung puyuh ni cute and comel.

Pada petang hari pertama, aktiviti memindahkan burung puyuh dari reban lama ke reban baru. Reban lama dibuat berdekatan dengan reban ayam, so ia memberi effek yang tak elok kepada puyuh-puyuh iaitu burung puyuh tak nak bertelur. Manakala reban baru yang dibina oleh Ja&Jo dibina berasingan daripada reban ayam dan dibina di kawasan yang terang agar burung puyuh dapat bertelur dengan selesa. So aktiviti memindah burung puyuh dilakukan selepas Ja&Jo siap membina reban puyuh yang baru. Pandai jugak Ja&Jo buat reban. Kas dalam bab ni..ibarat tikus tengok batu. So kas just tolong pindahkan puyuh je...Gambar di atas mengambarkan situasi Projek Perpindahan Puyuh tersebut.

Disediakan oleh:
Mohd Kasturi

0 Responses to PUYUH OH PUYUH........

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAJUK & CERITA TERKINI

TABUNG KELUARGA


Komen Terkini

Get This Recent Comment Widget!

TENTANG KAMI

My photo
Keluarga Hussin dan Halimah, berasal di Kampung Btg.Gedik Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Ahli Keluarga terdiri daripada Hussin dan Halimah serta anak-anaknya seramai 10 orang (6 lelaki, 4 perempuan). Keluarga Hussin & Halimah merupakan sebuah keluarga yang besar yang dihiasi kegembiraan, keceriaan dan kejayaan serta keberkatan. Merupakan salah satu keluarga contoh di kampung tersebut.

HUSSIN & HALIMAH

HUSSIN & HALIMAH

KAWAN-KAWAN